DONA NOBIS PACEM
Najaarsconcert door het Concertkoor Breda samen met Kamerkoor Cantecleer
op 14 december 2025 om 15:00 uur in Podium Zandberg 58, de voormalige Sacramentskerk.
‘Dona Nobis Pacem’ is de titel van dit concert en het wordt, zo vlak voor Kerstmis dan ook een kerstconcert met Europese kerstmuziek. De werken komen uit een ver verleden, zoals de mondeling overgeleverde canon Dona Nobis Pacem, waarvan we geen ontstaansjaar kennen tot muziek uit de 20ste eeuw van de inmiddels bekende Britse John Rutter. Ook zullen we een oude traditioneel kerstlieduitvoeren in een bewerking van Louis Toebosch, die ooit het Sacramentskoor dirigeerde.
Het Concertkoor en Kamerkoor Cantecleer zullen ieder afzonderlijk liederen uitvoeren maar ook gezamenlijk. Daarnaast is er ruimte voor samenzang met het publiek. Jelena Bazova verzorgt de begeleiding en zal ook een instrumentaal werk op het orgel spelen.
Verdere details:
De koren voeren gezamenlijk de volgende werken uit:
Dona nobis pacem – canon
Er is een roos ontsprongen (samenzang)
Twee koralen uit het Weihnachtsoratorium - Händel
Halleluja uit de Messiah - Händel
For unto us a Son is born – Händel
Silent Night
Maria die soude naar Bethlehem gaan – Toebosch
O magnum mysterium – Victoria
Entre le bœuf et l’âne gris – De Nobel
Ding dong! Merrily on high – Wood
Het concertkoor neemt de volgende liederen voor haar rekening:
Away in a manger
Once in Royal David’s City – Willcocks
Coventry Carol – Williams
God rest you merry gentlemen – Willcocks
Nativity Carol – Rutter
O come, all ye faithful – Willcocks
Ave Maria – Arcadelt
Toelichting op enkele componisten:
David Willcocks (1919 – 2015) studeerde aan het Royal College of Music in Londen en aan King’s College in Cambridge, waar hij de graad van organist behaalde. In de kathedraal van Salisbury werd hij benoemd tot organist en daarna dirigeerde hij het koor van de kathedraal van Worcester. Nog later combineerde hij beide, organist en dirigent, bij King’s College Chapel. Hij is vooral bekend van de vele arrangementen die hij maakte van traditionele Britse Christmas Carols.
Tomás Luis de Victoria (1548 – 1611) is een van de componisten uit de Renaissance die het middeleeuwse gedicht O Magnum Mysterium, met als onderwerp het mysterie van de geboorte van Christus, op muziek heeft gezet, zoals ook andere illustere componisten uit zijn tijd deden zoals William Byrd, Cristóbal de Morales en Giovanni Pierluigi da Palestrina, van wie hij een leerling zou zijn geweest.
Felix de Nobel (1907 – 1981) kwam uit een muzikale familie en was pianist en dirigent. In 1937 richtte hij een koor op voor de uitvoering van Bach cantates op de radio. Dit koor zou uitgroeien tot het Nederlands Kamerkoor.
Charles Wood (1866 – 1926) gebruikte de oude melodie van een Frans seculier danslied dat via een aantal stappen als Christmas Carol in 1924 opgenomen werd in The Cambridge Carol Book.
Hij was een Ierse componist maar werd uiteindelijk benoemd tot hoogleraar in Cambridge. Hij heeft veel muziek geschreven voor de kerk en zijn muziek behoort tot de meest gespeelde muziek in de Anglicaanse kerk.
John Rutter (1945), naar eigen zeggen zelf niet bijzonder religieus, schrijft voornamelijk kerkmuziek en dan vooral voor koren. Hij is de oprichter van de Cambridge Singers dat hij al gauw tot een van Engelands beste kamerkoren maakte. Zijn muziekstijl is eclectisch. Hij gebruikt invloeden uit de Engelse, Franse en Duitse koortradities en zijn muziek vertoont zelfs sporen van popmuziek en jazz, hetgeen blijkt uit het gebruik van syncopische ritmes.
Louis Toebosch (1916 -2019) was componist, muziekpedagoog en organist. Hij was van 1940 tot 1965 verbonden aan de Sacramentskerk – het huidige Podium Zandberg58 - als organist en koordirigent. Gedurende deze periode verwierf hij grote bekendheid in binnen- en buitenland met zijn stijlvolle interpretaties van werken van o.a. Josquin Desprez, Lassus en Palestrina.
Toegangsprijs:
Kaarten voor het kerstconcert à €15 zijn verkrijgbaar bij de zangers of via de penningmeester,
penningmeester@concertkoor.nl o.v.v. uw naam en het aantal kaarten. Betaling s.v.p. op
rek.nr. NL 46INGB0005855179 t.n.v. Concertkoor Breda. De kaarten liggen dan voor u klaar bij
aanvang van het concert.
Ook kunt u kaarten kopen aan de deur direct voorafgaand aan het concert (dan alleen betalen
met pin). Voor houders van een Bredapas en voor minderjarigen is de toegangsprijs €7,50.
Een blik vooruit op het Voorjaarsconcert 2026
Op 4 mei 2026 is het Concertkoor uitgenodigd om de Dodenherdenking in Grote Kerk van Breda op te luisteren met muziek. Wij zullen dan het requiem ‘Eternal Light’ van de Britse hedendaagse componist Howard Goodall uitvoeren. Het Dordts Kamerorkest zal ons en twee solisten begeleiden. Wij hopen op voldoende deelname aan dit bijzondere concert. U kunt zich al aanmelden via het tabblad ‘aanmelden/contact’. Verdere informatie volgt te zijnertijd.
Howard Lindsay Goodall (26 mei 1958) begon zijn muzikale carriere als koorknaap in het Choir of New College in Oxford, waar hij later muziek studeerde aan Christ Church, een van de colleges Van Oxford University. Hij behaalde er een zogenaamde first-class degree, de hoogst haalbare graad in het Britse universitaire systeem. Hij componeert koormuziek, maar ook musicals en muziek voor televisie. Hij presenteert programma’s over muziek op zowel radio als tv. Hij componeerde o.a. de thema’s voor de series Mr Bean en Blackadder van Rowan Atkinson, een persoonlijke vriend van hem sinds hij hem ontmoette tijdens zijn universitaire jaren.
Het requiem Eternal Light (2008) behoort tot zijn meest uitgevoerde koorwerk. Goodall zegt over zijn requiem het volgende:
‘De meeste requiems zijn gebaseerd op de middeleeuwse Mis voor de Doden, beginnend met het Kyrie Eleison en eindigend met het In Paradisum. Een traditioneel requiem vraagt om rust en vrede voor de overledene, maar legt ook nadruk op veroordeling en eeuwige verdoemenis voor wie zich niet houdt aan de gedragscodes van de Rooms Katholieke Kerk.’
Goodall voelde zich niet prettig bij deze benadering van de vreselijke pijn van verlies en verdriet.
Hij wilde vooral troost bieden aan degenen die achterblijven. Daarom arrangeerde hij de verschillende delen op een geheel andere manier. Slechts enkele oorspronkelijke phrases uit de oorspronkelijke Latijnse teksten behield hij en zette daar teksten naast van Engelse gedichten van honderden jaren geleden tot nu toe. Een van de meest toepasselijke voor een dodenherdenking is wel het beroemd geworden gedicht ‘In Flanders Fields’. John McRae schreef het in 1915 nadat een van zijn vrienden was omgekomen in WO1. De eerste regels daarvan luiden:
In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row..